Zastanawiasz się, czy praca handlowca jest dla Ciebie? Powinieneś posiadać szereg cech, które pomogą Ci w pozyskiwaniu nowych klientów. Przedstawiciel handlowy nie tylko sprzedaje, ale buduje relacje na stałe. Poniżej znajdziesz cechy odpowiednie dla dobrego handlowca.

Zacznijmy od pierwszego wrażenia

Musisz wiedzieć, że pierwsze wrażenie może mieć wpływ na Twoją skuteczność, dlatego zastanów się dobrze nad wyborem ubioru. Dostosuj wygląd do oferowanej usługi. Osoba sprzedająca artykuły sportowe nie musi ubierać się w pełny garnitur, jednak ładna koszula zawsze się przyda. Trzeba także pamiętać, że cały strój musi współgrać ze sobą. Nie powinien rzucać się w oczy, ani nie może być aż nadto elegancki. Czarny, gładki garnitur, srebrne spinki i idealny krawat mogą sprawić, że klient będzie lekko przytłoczony Twoją osobą, a tego nie chcesz.

Umiejętności miękkie

Powinny być one dobrze rozwinięte. Najważniejsze z nich znajdziesz poniżej:

– Odporność na stres – przedstawiciel handlowy napotka na swojej drodze wiele trudności. Będą to różne rzeczy, począwszy od problemów z transportem po złośliwego klienta.

– Klient nasz Pan – to handlowiec musi się dostosować do klienta, nie odwrotnie. Elastyczność jest bardzo ważna w tym zawodzie. Trzeba wiedzieć, jak rozmawiać z osobą starszą, a jak z dwudziestolatkiem.

– Trzeba negocjować – najlepszym zakończeniem negocjacji będzie moment, kiedy i Ty i klient będziecie zadowoleni. Jako przedstawiciel handlowy musisz być komunikatywny i wyrozumiały. Przyda się tutaj umiejętność analizowania potrzeb i wymagań klienta. Sam dialog powinien być też prowadzony profesjonalnie.

– Czas to pieniądz! – dobra organizacja czasu to jedna z ważniejszych cech dobrego przedstawiciela handlowego. Ważne jest dotrzeć do jak największej liczby klientów w jak najkrótszym czasie, dlatego trzeba poświęcić kilka chwil na idealne zaplanowanie swojej trasy.

– Determinacja – dzięki założeniu sobie celów i dużej determinacji będziesz bardziej skuteczny w pozyskiwaniu nowych klientów!

Umiejętności twarde, nabyte

Poza naturalnymi predyspozycjami ważna jest również zdobywana przez długi czas wiedza, a także umiejętności, bez których skuteczna praca może być niemożliwa.

– Musisz dobrze znać firmę, którą reprezentujesz – odrobina historii nie zaszkodzi. Klienta może natomiast zachęcić fakt, że firma działa na rynku od dłuższego czasu, że doceniono ją tam i tam. Marka ma znaczenie, a zadaniem handlowca jest dbać o jej dobry wizerunek.

– Co sprzedajesz? – Powinieneś znać oferowany przez siebie produkt lepiej, niż własną kieszeń. Przecież zainteresowany klient na pewno będzie miał pytania i raczej nie uda Ci się namówić go do zakupu, kiedy na pytanie odpowiesz „przepraszam, nie pamiętam dość dobrze”, „nie wiem” itd.

– Umiejętność słuchania – musisz być niczym zawodowy tenisista. Szybka reakcja na wypowiedź klienta zwiększy Twoją skuteczność. Obserwuj go podczas rozmowy i staraj się zachowywać w miarę podobnie, ponieważ w ten sposób będziesz w jego odczuciu bardziej godny zaufania.